Izbornik Zatvoriti

Blog

Pomazanje – značenje i primena

Ideja pomazanja, pa samim tim i pomazanika, veoma je zastupljena u tekstovima Starog i Novog zaveta. Iz toga proizilazi da su pomazanje i pomazanik značajni za ceo koncept Pisma. Ujedno, to je dobar povod da pokušamo da odgovorimo na pitanja šta oni predstavljaju i kako bi trebalo da se odnosimo prema njima.

Sasvim je jasno da su pomazanje i miropomazanje povezani, ali iako i danas postoji praksa miropomazanja, u ovom tekstu nećemo se njime baviti. Ovde ćemo se usredsrediti samo na biblijski koncept pomazanja – šta Biblija o njemu govori, kako ga tumači i u određenoj meri primenjuje.

Ovaj članak će više biti zasnovan na starozavetnim tekstovima, jer se koncept pomazanja u Novom zavetu više podrazumeva nego što se objašnjava, ali iako tekstova o pomazanju u Novom zavetu ima manje, oni su obično jasni i značajni kao potvrda da se nije odstupilo od starozavetnih ideja.

Bilo bi dobro da krenemo od samih reči koje Pismo koristi za pomazanje i pomazanika.

Podelite sa prijateljima

Simbolika Melhisedeka – princip onoga što je dato

Uvek su se lomila koplja oko načina tumačenja simbola i slika u Bibliji. Da li nešto može da se tumači u prenesenom smislu? U kojim slučajevima tako može da se tumači? Kako da se odnosimo prema pojedinim elementima u okviru jednog događaja ili slike koje simbolički tumačimo? Ova i slična pitanja ne samo da mogu da stvore konfuziju, nego od odgovora na njih neposredno zavisi samo tumačenje.

Ljudi su skloni da stvaraju pravila, jer to olakšava pristup nekom problemu. Tumačenje simbolike u Bibliji nije izuzetak. Ako imamo formulu, najlakše je ubaciti promenljive i dobiti rezultat. Međutim, u biblijskoj simbolici nije sve tako jednostavno. U Bibliji ne postoji uputstvo za tumačenje. Zbog toga se postavlja pitanje da li možemo da ustanovimo bilo kakva pravila tumačenja, osim par krajnje uopštenih. Jedno od takvih uopštenih pravila je da sam tekst nameće kako nešto treba da se tumači. Drugim rečima, treba koristiti princip samo onoga što je u tekstu dato.

Podelite sa prijateljima

Smeti ili hteti

Kada je u pitanju odnos s Bogom, ljude delimo na one koji veruju i one koji ne veruju. Kada su u pitanju vernici, njihov odnos s Bogom uglavnom posmatramo kroz prizmu njihove poslušnosti Njegovim principima. Međutim, ne razmišlja se često šta dovodi do te poslušnosti, ne samo s aspekta celokupnog verovanja, nego i u svakom pojedinačnom slučaju.

Vernici prevashodno razmišljaju da li se nešto sme ili se ne sme. Malo ko razmišlja da li je to dobro ili nije, a gotovo niko ne razmišlja da li se to čini iz želje ili zbog moranja. Da pokušamo sve ovo da objedinimo kroz jednu situaciju opisanu u jevanđeljima u kojoj se Hristos našao.

Podelite sa prijateljima

Biblija o polnim odnosima

Ovaj tekst je podstaknut sledećim pitanjem: „U Bibliji se pominju ljudi koji su imali više žena, ali sada hrišćani insistiraju na monogamiji. Šta je ispravno i odakle ova nedoslednost?” Pošto je već reč o ovakvoj temi, onda ne bi bilo loše proširiti je na stav Biblije o polnim odnosima između muškarca i žene uopšte. Samim tim, kada se sve stavi u širi kontekst, i odgovor na postavljeno pitanje bi trebalo da bude jasniji.

Tema o polnim odnosima uvek može da bude osetljiva. Naš stav o ovom problemu, čak i kada toga nismo svesni, diktiran je vremenom i okruženjem u kojem živimo, kao i ličnim željama. Danas će mnogi biblijski stav proglasiti krajnje konzervativnim, ali on je takav kakav jeste. Uostalom, nije postojala namera da se stavovi izneti u Bibliji ikada prilagođavaju trenutnim trendovima. Nekada se dozvoljavaju olakšice zbog datih okolnosti, baš kao što je u pitanju slučaj više žena, ali to ne menja generalni stav Pisma.

Naravno, postoje i svesni i nesvesni pokušaji da se stavovi izneti u Bibliji prilagode našem mišljenju i našim postupcima. Toga je uvek bilo i upravo to je razlog zašto se postavljaju pitanja i sučeljavaju mišljenja.

Podelite sa prijateljima

Ozbiljnost simbolike

Božije reakcije nekada su veoma nagle. Neretko se dešava da na prvi pogled uopšte nije jasno zašto Bog tako burno reaguje. Zbog toga Mu se često pripisuje da je naprasit, prek, pa čak i kapriciozan. Kako se to uklapa u Njegove izjave da Mu je stalo do nas?

Mnogi zaziru od Boga upravo zato što Ga smatraju nepredvidivim. Ne bi baš bilo prijatno provoditi vreme u prisustvu jednog tako moćnog bića, čije postupke niko ne može da spreči, ako ima povremene nalete besa ili plane za gotovo nebitne sitnice.

Da li je burno Božije reagovanje izraz Njegove sujete? Da li On od nas očekuje slepu poslušnost i u sitnicama koje nisu od suštinskog značaja? Ili su, možda, Njegove reakcije posledica nečega veoma važnog, nečega do čega Mu je stalo? Od odgovora na ovakva pitanja zavisi naš celokupan doživljaj Boga. Od mog mišljenja kakav je Bog zavisi kakav će biti moj odnos prema Njemu.

Podelite sa prijateljima

Pokajanje pod pritiskom

Ljudi znaju da žive po inerciji. Lako se upadne u kolotečinu, a ona se teško menja. Okolnosti se prihvate, napravi se svakodnevna rutina, prestane puno da se razmišlja i počne da se živi po navici. Što su veće obaveze, čovek manje analizira stanje u kojem se nalazi – da li je njegov život dobar ili loš – a više je usmeren da završi sve što bi trebalo uraditi. Ova pojava postane prepreka kada Bog želi da promeni čoveka i dovede ga u pokajanje. Potrebno je osobu izvući iz kalupa u koji je upala i skrenuti pogled s prolaznog na večno, dovesti je u situaciju da shvati da sadašnji izbori određuju ono što dolazi.

Da bi nas osvestio i podstakao da razmišljamo o onome što je stvarno važno, Bog dozvoljava ili sam kreira okolnosti koje će nas probuditi iz našeg umrtvljenog stanja. Taj pritisak okolnostima Bog nekada vrši čudima – mada su ona, samim tim što su čuda, izuzetno retka – a češće nevoljama i neprijatnim situacijama. Sve su to opomene koje nam govore da nešto u životu treba promeniti da ne bismo propali.

Podelite sa prijateljima

Zašto Adam i Eva nisu umrli tog dana kada su zgrešili?

Problem kojim će se ovaj članak baviti tiče se jedne rečenice koju je Bog rekao Adamu prilikom stvaranja čoveka. Celokupno stvaranja opisano je u prvom poglavlju Biblije. Tom prilikom je događajima oko stvaranja čoveka posvećeno svega par stihova (1. Mojsijeva 1:26-29)*. Malo više informacija dobijamo u drugom poglavlju, gde se nalazi i rečenica o kojoj će biti reči.

Pošto je stvorio Adama, i postavio ga u vrt gde je bilo različitog drveća, među kojima su drvo života i drvo poznanja dobra i zla, Bog ga upozorava na ovo poslednje: „I zaprijeti Gospod Bog čovjeku govoreći: jedi slobodno sa svakoga drveta u vrtu; ali s drveta od znanja dobra i zla, s njega ne jedi; jer u koji dan okusiš s njega, umrijećeš.” (1. Mojsijeva 2:16, 17).

Iako Eva još nije bila stvorena od Adamovog rebra, iz kasnijeg teksta možemo da saznamo da je i ona bila obaveštena o tome, jer je ponovila ovu rečenicu u donekle izmenjenom obliku (1. Mojsijeva 3:3)*.

Postavlja se pitanje – logično na osnovu prevoda koji imamo – zašto Adam i Eva nisu umrli tog dana kada su probali plod s drveta poznanja dobra i zla.

Podelite sa prijateljima

Simbolika kostiju (Primer osnovne odlike simbolike)

Simbolika, iako se na nju često ne obraća mnogo pažnje, igra značajnu ulogu u Bibliji. Nisu tu u pitanju samo Hristove parabole, pojedine jezičke konstrukcije, obredne radnje, pa čak ni mnogobrojna proročanstva – kojima dominiraju simbolične predstave. Biblijska simbolika može da postoji, skrivena na prvi pogled, i u događajima koji imaju svoju realnu primenu i poruku.

Na primer, na dan Pedesetnice apostol Petar se obraća okupljenim Jevrejima, govoreći da je Hristos, koga su razapeli i ubili, ustao iz mrtvih (Dela apostolska 2:22-24)*. Zatim nastavlja da je to Pismo najavilo, citirajući Davidove reči kako neće doživeti truljenje(Dela apostolska 2:25-28; Psalmi 16:8-11)*. Petar ovde koristi Davida kao sliku Hrista, a njegove reči – bez obzira što mogu da imaju smisla i primene se i u Davidovom životu – primenjuju na nedavne događaje Hristovog vaskrsenja:

Podelite sa prijateljima

Da li priča o bogatašu i Lazaru potvrđuje besmrtnost duše?

Tekst priče (Luka 16:19-31):

19) Čovjek neki pak bješe bogat, koji se oblačaše u skerlet i u svilu, i življaše svaki dan gospodski i veseljaše se. 20) A bijaše jedan siromah, po imenu Lazar, koji ležaše pred njegovijem vratima gnojav, 21) I željaše da se nasiti mrvama koje padahu s trpeze bogatoga; još i psi dolažahu i lizahu gnoj njegov. 22) A kad umrije siromah, odnesoše ga anđeli u naručje Avraamovo; a umrije i bogati, i zakopaše ga. 23) I u paklu kad bješe u mukama podiže oči svoje i ugleda izdaleka Avraama i Lazara u naručju njegovu, 24) I povikavši reče: oče Avraame! smiluj se na me i pošlji mi Lazara neka umoči u vodu vrh od prsta svojega, i da mi rashladi jezik; jer se mučim u ovome plamenu. 25) A Avraam reče: sinko! opomeni se da si ti primio dobra svoja u životu svome, i Lazar opet zla; a sad se on tješi, a ti se mučiš. 26) I preko svega toga postavljena je među nama i vama velika propast, da oni koji bi htjeli odovud k vama prijeći, ne mogu, niti oni otuda k nama da prelaze. 27) Tada reče: molim te dakle, oče, da ga pošalješ kući oca mojega, 28) Jer imam pet braće: neka im posvjedoči da ne bi i oni došli na ovo mjesto mučenja. 29) Reče mu Avraam: oni imaju Mojsija i proroke, neka njih slušaju. 30) A on reče: ne, oče Avraame! nego ako im dođe ko iz mrtvijeh pokajaće se. 31) A Avraam mu reče: ako ne slušaju Mojsija i proroka, da ko i iz mrtvijeh ustane neće vjerovati.

Priča o bogatašu i Lazaru dolazi nakon priče o nevernom pristavu. Završetak te priče s komentarom koji sledi glasi:

Nikakav pak sluga ne može dva gospodara služiti; jer ili će na jednoga mrziti a drugoga ljubiti, ili će jednome voljeti a za drugoga ne mariti. Ne možete služiti Bogu i bogatstvu. A ovo sve slušahu i fariseji, koji bijahu srebroljupci, i rugahu mu se. (Luka 16:13, 14)

Zaključak priče direktno je pogodio fariseje koji su je slušali, pa je ruganje logična odbrambena reakcija. Nakon tri naizgled nepovezane rečenice (iako svaka sadrži osvrt na farisejsku praksu) – o propovedanju, Svetim spisima i razvodu (puštanju žene) – Hristos započinje priču o bogatašu i Lazaru.

Iz samih okolnosti i povoda za ovu priču, jasno je da je težište na bogatstvu, pa tako i na bogatašu u samoj priči.

Podelite sa prijateljima

Kao guske u magli

Spletom životnih okolnosti oko dva meseca sam bio izdvojen iz svog uobičajenog okruženja. Kao vernik okružen sam ljudima sa kojima sasvim normalno i spontano razgovaram o religiji. Sada sam se, međutim, našao u jednom drugačijem miljeu. Imao sam kontakta sa ljudima kojima religija ili nije bila važan deo života ili su navikli da o tome ne razgovaraju.

Ipak, bilo je i onih koji su se, kako se to obično kaže, zanimali za duhovno. Zbog onoga šta su čuli o meni, sami su inicirali razgovor. Po pravilu, radilo se o inteligentnim osobama, osobama koje traže nešto više od pukog ugodnog preživljavanja, osobama koje su zbog toga smatrane pomalo čudnim i koje nose tiho, neagresivno, ali postojano breme pritiska okruženja.

Podelite sa prijateljima