Izbornik Zatvoriti

Blog

Kakvim načelima smo verni

Listajući neke stare beleške naišao sam na prepis dela članka iz „Blica”, objavljenog 7. maja 2009. godine. Iako mi je ovog puta sve bilo poznato, stari osećaj zaprepašćenja ponovo se javio, gotovo jednakim intenzitetom. Sledi deo članka koji opisuje šta se desilo i kako su to komentarisali roditelja glavnih aktera.

Novosadska policija podigla je krivičnu prijavu protiv šesnaestogodišnjeg N. M. koji je polovinom marta bez ikakvog povoda šutnuo u glavu svoju šezdesetšestogodišnju sugrađanku Justinu Urban dok je prolazila ulicom. Prijava za nasilničko ponašanje obuhvatila je i njegovog vršnjaka E. J., koji je ceo slučaj zabeležio kamerom mobilnog telefona.

Objavljivanje snimka iznenadilo je i roditelje maloletnika, koji insistiraju na tome da se incident dogodio „čak u martu mesecu” i da nije bilo „nikakvog razloga za takvu reakciju” [prijavu]. Sam snimak nasilja otac je okarakterisao kao „neslanu šalu” sa ružnim završetkom.

– Dete je htelo samo da se našali s njom. Ni sam ne zna zašto je to uradio i jako se kaje – rekao je za „Blic” dečakov otac, koji je i sam priznao da je bio šokiran onim što se vidi na snimku.

Ružan osećaj koji je ovaj članak stvorio u meni nije samo posledica bahatog postupka ovih mladića, nego pre svega reakcije roditelja na ono što su njihova deca učinila.

Podelite sa prijateljima

Obrezanje – elitizam ili poruka

Jedna od zapovesti koje mogu da deluju čudno jeste zapovest o obaveznom obrezanju svih muškaraca. Pitanje je, naravno, šta je svrha ovakve zapovesti. Šta je Bog želeo da postigne obrezanjem? Da li je obrezanje donosilo bilo kakvu prednost u životu i veri? Ako je to već bila Božija naredba za svakog muškarca, zašto hrišćanstvo nije nastavilo s obrezanjem, kada već znamo da je i Hristos bio obrezan (Luka 2:21*)?

Pitanja poput ovih često u ljudima izazivaju zaziranje od Boga kojeg ne razumeju. Iako je tačno da vera podrazumeva poverenje prema Bogu, čak i kada nam Njegove namere nisu u potpunosti jasne, previše pitanja s premalo odgovora u ljudima stvara jednu vrstu praznovernog odnosa prema Njemu. Odsustvo razumevanja izaziva samo mehaničku poslušnost, umesto razumnog odobravanja i slaganja s onim što Bog radi. Prigovor o slepoj poslušnosti, koji ateisti često pripisuju religiji, sasvim je opravdan u takvom slučaju.

Svakako da ne treba insistirati na stavu da je neophodno sve znati, ali što je više pravih odgovora, to je i vera čvršća i razumnija. Zapravo, ispravno je zapitati se da li postoje odgovori i pokušati da se oni pronađu, umesto da samo konstatujemo neznanje i nastavimo dalje u sleđenju nečega što ne shvatamo. Upoznavanje Boga kroz način na koji nešto radi i kroz razloge zbog kojih to radi izgrađuje naš odnos i povezanost s Njim. Odgovori možda već postoje, a to ne možemo da znamo, ukoliko ih ne potražimo.

Podelite sa prijateljima

Jezički problemi u tumačenju Pisma

Postoje dva osnovna razloga za pisanje ovoga članka. Jedan je povremena, ali i objektivna potreba za dodatnim objašnjenjima u samim tekstovima, kako bi se podrobnije objasnili razlozi određenih tumačenja – nešto što zahteva mnogo mesta, a ipak je posebna tema. Da takva objašnjenja ne bi opteretila glavnu temu, bolje je o tome pisati odvojeno.

Drugi razlog je postavljeno pitanje: „Kako da znam kada Bibliju treba razumeti doslovno, a kada je u pitanju simbolični, slikoviti način izražavanja?” Iako odgovor na ovo pitanje ne spada samo u jezičke probleme tumačenja, obično je bar indirektno, a često i u potpunosti, povezano s njima.

Ova dva razloga za pisanje teksta određuju i njegov sadržaj. Prema tome, biće reči o jezičkim i terminološkim teškoćama na koje možemo da naiđemo, ali i o drugim problemima u tumačenjima, naročito onim koji imaju dodirne tačke s jezikom ili dilemom o doslovnoj primeni.

Podelite sa prijateljima

Da li je svaka vlast od Boga?

Religiozni ljudi imaju drugačiji odnos prema svetu oko nas od onih koji ne veruju. Njihovi prioriteti umnogome se razlikuju od prioriteta onih koji smatraju da je ovaj život, koji sada živimo, sve što imamo. S aspekta ubeđenja takav pristup je normalan, jer vernici žive za ono što će da nastupi nakon smrti.

Ipak, to ne mora da znači da se svi vernici, makar i iz iste verske zajednice, slažu po svim stavovima o ovom životu. Jedno od pitanja koje donosi podelu mišljenja među vernicima je i odnos prema vlastima i politici uopšte. Osnovna dilema ovde je kakav stav zauzeti prema onima koji vladaju državom, ali i prema celokupnom sistemu koji njom upravlja.

Među onima koji veruju da je Biblija Božija reč koplja se najviše lome oko načina tumačenja tekstova koje su zapisali apostoli Petar i Pavle. U Rimljanima poslanici Pavle piše:

Svaka duša da se pokorava vlastima koje vladaju; jer nema vlasti da nije od Boga, a što su vlasti, od Boga su postavljene. Tako koji se suproti vlasti suproti se naredbi Božijoj; a koji se suprote primiće grijeh na sebe. Jer knezovi nijesu strah dobrijem djelima nego zlijem. Hoćeš li pak da se ne bojiš vlasti, čini dobro, i imaćeš hvalu od nje; jer je sluga Božij tebi za dobro. Ako li zlo činiš, boj se; jer uzalud ne nosi mača, jer je Božij sluga, osvetnik na gnjev onome koji zlo čini. Tako se valja pokoravati ne samo od straha nego i po savjesti. Jer zato i poreze dajete; jer su sluge Božije koje su za to isto postavljene.” (Rimljanima 13:1-6).

Podelite sa prijateljima

Da li gnev može biti opravdan?

U ovom tekstu neće se praviti oštre granice između gneva, ljutnje, srdžbe, besa, jarosti, rezignacije, padanja u vatru i sličnih izraza, iako bi to u pojedinim slučajevima moglo da se radi. Fokus će biti na unutrašnjoj uznemirenosti koja je obično praćena burnom reakcijom, mada takva reakcija može i da izostane. Da li to stanje uznemirenosti može da ima opravdanje? Ako može, kada je opravdano, a kada ne? Kako treba reagovati u tim situacijama?

Bog ljude poziva na dobre međusobne odnose. „Blago onima koji mir grade, jer će se sinovi Božiji nazvati” (Matej 5:9), rekao je Hristos u svojoj čuvenoj Propovedi na gori. Apostol Jovan je zapisao: „Ako ko reče: ja ljubim Boga, a mrzi na brata svojega, laža je; jer koji ne ljubi brata svojega, koga vidi, kako može ljubiti Boga, koga ne vidi?” (1. Jovanova 4:20). Način na koji se odnosimo prema ljudima oko sebe mnogo govori o našem odnosu s Bogom, ali i utiče na to kako će Bog da se postavi prema nama.

Strpljenje, tolerancija, dobra volja, ali i opraštanje su osobine koje se očekuju od vernika. Ima li tu uopšte mesta za bes, ljutnju, gnev? Pavle savetuje Tita kako da se biraju ljudi koji se postavljaju za crkvene starešine. Između ostalog, Pavle piše: „Jer vladika treba da je bez mane, kao Božij pristav; ne koji sebi ugađa, ne gnjevljiv, ne pijanica, ne bojac, ne lakom na pogani dobitak” (Tit 1:7).

Zbog ovakvih stavova Biblije nije retka pojava da, kada vernici vide da neko padne u vatru, pa čak i ako samo ostrašćeno govori, proglase da takav i njegovo ponašanje nisu od Božijeg Duha. Više im uopšte nije važno šta je uzrok takvoj reakciji, o čemu čovek priča, kakvi su mu argumenti i kakve su mu namere. Oni su svoj sud doneli, etiketu zalepili i, što se njih tiče, slučaj je zaključen.

Ispada da je najvažnije kako spolja reagujemo. Da li je to ono što Bog od nas očekuje i što nam je namenio? Da li je, dakle, svaki gnev loš? Ili postoje nijanse i razlozi koji mogu biti opravdani za to što se čovek našao u takvom stanju?

Podelite sa prijateljima

Zatočenici sopstvenih predstava

U ovakvom svetu, u kojem vlada greh, nije lako doći do predstave o Bogu. Odsustvo neposredne komunikacije i nemogućnost da Ga detektujemo svojim čulima stvara nam veliki problem u formiranju ispravnih predstava o Njemu. Kada bismo, recimo, mogli direktno da Ga vidimo, ateizam bi se sveo na mentalni poremećaj. Kao što niko normalan ne negira postojanje čoveka kojeg viđa svaki dan, tako niko ne bi mogao ni da negira postojanje Boga. Ali, u okolnostima u kojima živimo, rasprava o samom postojanju bića koje je sve stvorilo postaje sasvim logična, a možda čak i opravdana.

Međutim, čak i kod onih koji „u nešto” veruju postoje različita gledišta o objektu njihove vere. Postoji verovanje u jednog ili više bogova, verovanje da je u pitanju ličnost, princip ili sila, mnoge rasprave vode se o Njegovoj prirodi, a kada dođemo na područje tumačenja Njegove volje i Njegovih objava, nemoguće je nabrojati sva verovanja koja postoje.

Iz naših stavova o Bogu proizilazi ne samo način kako se odnosimo prema Njemu, nego i sveukupno ponašanje u svetu u kojem živimo. Od predstave o svom poreklu i svrsi postojanja zavisi način na koji ćemo se postaviti prema svemu ostalom.

Podelite sa prijateljima

Simbolika ramena

Kao što je slučaj i sa ostalim simbolima u Bibliji i ramena svoje značenje crpu iz uloge koju imaju u životnim situacijama. Prva asocijacija na ramena obično je nešto što se na njima nosi. Zbog toga ramena ukazuju na teret koji se nosi u fizičkom ili prenesenom značenju.

Teret

Pred kraj svog života Jakov izriče, kako je sam tvrdio, jednu vrstu proročanstva za svoje sinove (1. Mojsijeva 49:1). Za Isahara je rekao: „I vidjev da je počivanje dobro i da je zemlja mila, sagnuće ramena svoja da nosi, i plaćaće danak.” (1. Mojsijeva 49:15). Tekst ukazuje da će Isaharovi potomci poneti određeni teret. Međutim, u samom stihu se vidi da teret ne mora da bude samo fizički, jer će oni nositi i breme plaćanja danka.

Ukazujući na ono što se desilo u Misiru Asaf piše: „Uklonio sam ramena njegova od bremena, ruke njegove oprostiše se kotarica. U nevolji si me zazvao, i izbavih te, usliših te usred groma, na vodi Merivi iskušah te.” (Psalam 81:6, 7). Budući da su robovali u Egiptu, jasno je da ovaj tekst govori o oslobađanju od fizičkih poslova koje je Božiji narod bio primoran da radi, ali i više od toga. U nastavku vidimo da je Bog spreman da pomogne i kada imamo neprilike. Taj teret možda jeste drugačije prirode, ali ga je često mnogo teže nositi od fizičkog.

Podelite sa prijateljima

Vođeni strahom

Strah je tema koja je sama po sebi preobimna, čak i ako se o njemu govori samo s biblijskog aspekta. Ovaj tekst pre svega će se usredsrediti na problem straha koji vlada našim postupcima, naročito po pitanjima vere, mada iste principe možemo da primenimo univerzalno. Ostali aspekti straha usput mogu da budu pomenuti u sklopu same teme, ali ne postoji namera da se o njima detaljnije diskutuje.

Pojavu straha gotovo uvek doživljavamo negativno, iako za to nema uvek osnove. Mogli bismo čak da kažemo da je mehanizam straha ugrađen u nas kako bismo se sačuvali od opasnih situacija koje bi mogle da nam ugroze život ili dovedu do težih povreda. Očigledno je da takav strah može da bude pozitivan.

Odsustvo bilo kakvog straha ne bi bilo normalno. Bez obzira što smo razumna bića, često smo u stanju da radimo sulude stvari. Kada nas strah od opasnosti ili od posledica počinjenih dela ne bi držao na distanci, i sebi i drugima bismo zadavali mnogo nevolja, sa fatalnim ili nepopravljivim posledicama.

Određena mera straha nije loša, ali je teško reći kolika je ta mera. Da li će se strah pojaviti ili neće ne možemo da kontrolišemo. Međutim, za mnoge strahove možemo da odlučimo hoćemo li se ponašati po njima ili nećemo. Iako zanemarivanje osećaja straha može da dovede do neugodnosti ili opasnosti, nekada smo svesni da će dugoročne posledice biti još gore ako mu se povinujemo.

Podelite sa prijateljima

Čuvajte se pasa

 

„Čuvajte se pasa” je prvi deo drugog stiha iz trećeg poglavlja Filibljanima poslanice. Sasvim je jasno da Pavle ne piše doslovno o psima. On Filibljane želi da upozori na ljude kojima pripisuje nešto što je svojstveno psima. Zašto je Pavle napisao jednu ovakvu rečenicu? Stav naše kulture prema psima je uglavnom pozitivan. Psa nazivamo najboljim čovekovim prijateljem. Čime su psi zaslužili da ih apostol Pavle stavi u ovakav kontekst? Kakav je uopšte biblijski stav o psima?

Podelite sa prijateljima

Veze starog i novog zaveta

Biblija govori o zavetu koji je Bog načinio s jevrejskim narodom. Nakon Hristove smrt Njegovi sledbenici proširili su vest o novom zavetu, koji je zamenio stari. Postavlja se pitanje da li postoje veze između ova dva zaveta i kakve su one, ako postoje. Zašto je uopšte bilo potrebe praviti dva zaveta?

Dodatnu konfuziju može da unese i način kako hrišćani nazivaju sastavne delove Biblije, koju dele na knjige Starog i Novog zaveta. Ova podela je očigledno načinjena da bi ukazala da knjige Starog zaveta opisuju događaje Božijeg naroda u vreme „prvog” zaveta, dok knjige Novog zaveta opisuju šta se dešava od vremena „novog” zaveta u Isusu Hristu.

Na osnovu ove podele, na stari i novi zavet, stvorene su predrasude. Na primer, veoma je rasprostranjeno mišljenje o strašnom, prekom i nemilosrdnom Bogu koji je opisan u Starom zavetu, a milostivom, blagom i popustljivom novozavetnom Bogu. Ovakvo mišljenje uglavnom je zasnovano na površnom ili potpuno nepostojećem poznavanju Biblije, pre svega starozavetnog sadržaja. Moglo bi da se kaže da je to glasina u koju su drugi poverovali, iako se sami nisu potrudili da je provere.

Ima i zloupotreba zasnovanih na ovoj podeli. U razgovorima s hrišćanima, prilikom citiranja starozavetnih stihova koji ne idu u prilog njihovim stavovima, često može da se čuje odgovor: „Aaa, to je stari zavet. To više ne važi.” Da li iz neznanja ili iz nespremnosti da priznaju svoje zablude, oni potkopavaju sva svoja ostala verovanja, koja su zasnovana na starozavetnim. Tačno je, međutim, da je forma služenja Bogu promenjena od novozavetnog vremena, ali to ne bi trebalo da bude izgovor za negiranje svega što nam se ne sviđa iz starozavetnog vremena.

Novi zavet izgrađen je na temeljima starog. Ako je u starom zavetu sve loše, pa čak i neistinito, onda su takve i same osnove novog. Ceo svoj život i odbranu svojih stavova Hristos je zasnovao na starozavetnim spisima. Kada je želeo da potvrdi istinitost svojih reči, po pravilu je sledilo čuveno: „Pisano je”. Budući da knjige Novog zaveta tada još nisu ni postojale, očigledno je da se pozivao na Stari zavet. Njegovi prvi sledbenici krenuli su istim stopama. Dokazivali su da se mnogi odlomci iz Pisma odnose na Njega.

Hrišćani nemaju luksuz da negiraju starozavetne spise, dok oni koji prihvataju samo Stari zavet mogu da negiraju novozavetne. Zidovi mogu da stoje bez krova, iako je kuća tako nedovršena, ali krov bez zidova ne može nikako. Novozavetna koncepcija bi morala da proističe iz starozavetne, da se na nju oslanja, objašnjava je i ispunjava.

Pre nego što se krene na samu temu, bilo bi dobro na izvestan način definisati šta predstavlja reč zavet u Bibliji i s čim bi to danas mogli da poredimo.

Podelite sa prijateljima