Izbornik Zatvoriti

Kratka razmišljanja

Osnovna zamisao u pogledu „Kratkih razmišljanja” je da ona budu kratka, da podstiču na dalje razmišljanje o temama o kojima je reč, a ne da daju detaljne i zaokružene odgovore. Drugim rečima, to znači da se neće ulaziti u podrobna objašnjenja. Podrazumevaće se da su osnovni biblijski koncepti, bar grubo, poznati ljudima. Ipak, težiće se što jednostavnijem jeziku, kako bi i neupućeni bez problema mogli da prate smisao.

Obavezno ili potrebno

Mnogi religiozni ljudi ne razmišljaju o tome da li su njihovi postupci dobri ili loši, nego da li su dopušteni ili zabranjeni. Ako je nešto dozvoljeno, zašto bismo se zamarali time da li je to suštinski dobro ili loše? Budući da je dozvoljeno, znači da nije kažnjivo. Zar to nije dovoljno? Ima li ikakvog razloga da se razmišlja o tome da li je nešto potrebno, ako nije zabranjeno? Ili obrnuto, da li je nešto loše, iako je dopušteno?

Ispunjavanje onoga što se mora nije nepobitan znak privrženosti tim načelima. Uzdržavanjem od dela za koja je propisana kazna ne dokazujemo da to ne volimo ili da nam je to mrsko. Ne raditi ono što bismo inače radili, kada se to ne bi kažnjavalo, nije prihvatanje da je to loše, nego čista praktičnost.

Ljudi koji se drže Božijih načela često to rade samo zato što se plaše posledica koje bi mogle da ih zadese. Slično kao što ne mora da znači da su dobri ljudi oni koji u državi ne čine kriminalna dela. U uslovima kada se određeni postupci kažnjavaju većina ljudi se drži podalje od prestupanja, jer znaju da to može skupo da ih košta.

Međutim, u smutnim vremenima se pokazuje ko je kakav, budući da ljudi tada misle da neće biti kažnjeni za svoja dela i nedela, jer se uobičajeni zakoni tada ne primenjuju. Zato dopuštaju sebi ono što u normalnim uslovima ne bi radili, svedočeći na takav način da su bili uvek potencijalni prestupnici i da se zlih dela nisu uzdržavali iz principa ili zato što je tako ispravno, nego ih je strah od kazne držao podalje od onoga što zapravo čuči u njima.

Podelite sa prijateljima

Isceljenje slepog od rođenja

Čovek vezanih očiju i vezanih rukuDeveto poglavlje Jovanovog jevanđelja govori o Hristovom susretu s mladićem koji je bio slep od rođenja.

I prolazeći vidje čovjeka slijepa od rođenja. I zapitaše ga učenici njegovi govoreći: Ravi! ko sagriješi, ili ovaj ili roditelji njegovi, te se rodi slijep? Isus odgovori: ni on sagriješi ni roditelji njegovi, nego da se jave djela Božija na njemu.” (Jovan 9:1-3)

Hristovi učenici očigledno su imali pogrešnu predstavu o tome zašto se neko rađa s telesnim manama. Njihov način zaključivanja, koji su verovatno poprimili iz svog religioznog okruženja, očekuje ličnu krivicu za zlo koje se na nekom ispoljilo. Budući da se ovaj čovek rodio slep, a da je kao takav produkt svojih roditelja, onda bi, ako prihvatimo da je to posledica nečije lične krivice, slepilo koje se na njemu pokazalo moralo da bude uzrokovano njegovim ili njihovim grehom. Čudno je da su uopšte razmatrali mogućnost da je to posledica njegovog sopstvenog greha, jer pre rođenja nije imao prilike da sagreši.

Kako Hristos odgovara? Prvo što Hristos kaže je da zlo ili nesavršenosti koji se dešavaju na ovom svetu ne moraju biti posledica onih na kojima se oni ispoljavaju. Drugim rečima, u grešnom okruženju, zlo može da zadesi čoveka, a da to nije njegova lična krivica.

Podelite sa prijateljima

Nagoveštaji za simbolično tumačenje
– Prilog biblijskoj simbolici 1 –

Kada Petar pita Hrista da li je dovoljno ako sedam puta oprosti čoveku koji mu je zgrešio, On mu odgovara da treba oprostiti sedam puta sedamdeset puta (Matej 18:21, 22*). Na taj način Isus praktično kaže da nikada ne treba prestati s praštanjem, jer teško da će nam neko toliko mnogo puta učiniti zlo.

Simbol srca rukama
Simboli govore

Osim toga, ovo pitanje je bilo povod za priču o dva dužnika, koja sledi u nastavku teksta Matejevog jevanđelja. Ukratko, priča govori o dužniku koji je caru bio dužan izuzetno veliku svotu novca, nešto što pojedinac praktično nije mogao da otplati. Car je u početku želeo da proda sve što dužnik ima, čak i njegovu porodicu, kako bi bar nešto naplatio (Matej 18:25*). Međutim, dužnik je, potpuno nerealno, molio cara da ga sačeka i da će mu sve otplatiti (Matej 18:26*). Car se sažalio i oprostio mu ceo dug (Matej 18:27*).

Pravi zaplet u priči nastaje kada ovaj dužnik nađe jednog svog prijatelja koji mu je bio dužan mnogo manje (oko 10 miliona puta). Njegov prijatelj molio ga je istim rečima koje je dužnik izgovorio pred carem – da ga sačeka i da će mu sve platiti (Matej 18:29*). Veliki carev dužnik, pak, nije imao milosti, nego je dao da mu prijatelja bace u tamnicu (Matej 18:30*).

Podelite sa prijateljima

Ko će ući u nebesko carstvo?

Čovek se penje stepenicama ka nebu
Stepenice ka nebu

U Jevanđelju po Mateju zapisane su reči koje je Hristos izgovorio pred kraj Besede na gori: „Neće svaki koji mi govori: Gospode! Gospode! ući u carstvo nebesko; no koji čini po volji oca mojega koji je na nebesima.” (Matej 7:21).

Ovakva izjava često nije u skladu s našim predstavama o verskom životu. Mnogi vernici misle da je dovoljno verovati da postoji Bog, ići u crkvu i ustima priznavati Gospoda. Uporedo s tim, neki poslušnost čak smatraju grehom, izjednačavajući je s pokušajem opravdanja delima.

Međutim, ova Hristova izjava jasno postavlja stvari na svoje mesto. Na osnovu nje se može zaključiti da je postupanje po Božijoj volji uslov za ulazak u nebesko carstvo. Iako bi to samo po sebi trebalo da bude jasno, lako se može stvoriti nedoumica. Kako se to slaže s izjavama da se spasavamo verom, a ne delima?

U ovome nam može pomoći jedna druga Isusova izjava iz istog jevanđelja: „I reče im: zaista vam kažem, ako se ne povratite i ne budete kao djeca, nećete ući u carstvo nebesko.” (Matej 18:3). Naravno, ne misli se na dečiji razum, nego na dečiju neiskvarenost, bezazlenost i jednostavnost (1. Korinćanima 14:20)*. Za ulazak u nebesko carstvo je potrebno da se vratimo prvobitnoj čistoti. Potrebno je da se promenimo. Pošto nas je greh deformisao, sada je neophodno da se vratimo u prvobitno stanje.

Podelite sa prijateljima